De mens centraal, snel passende hulp bij mentale problemen en kortere wachtlijsten: dat is de gedachte achter de Mentale Gezondheidscentra van GGz Breburg. De resultaten zijn veelbelovend. Zo’n 25% van de cliënten die een verkennend gesprek voeren, vindt hulp buiten de ggz.
Een groot deel is geholpen met kortdurende behandeling in het Mentaal Gezondheidscentrum. En slechts een klein percentage (15%) gaat door naar Expertisecentra (SGGZ).“We zijn heel blij met deze resultaten, zegt Alex de Ridder, lid raad van bestuur van GGz Breburg. “Voor ons alle reden om de doorontwikkeling voortvarend op te pakken.”
Met de komst van Mentale Gezondheidscentra (MG) bewegen we letterlijk naar onze cliënten, zijn of haar naasten, verwijzers en partners in het sociaal domein toe. We zoeken samen naar het juiste antwoord op de vraag, passend bij het unieke verhaal en behoefte van de cliënt. Niet het probleem, de ziekte of de stoornis is het uitgangspunt (‘Waar heeft u last van?’), maar de hulpvraag van de cliënt (‘Waar moet het voor u over gaan?’). Inmiddels zijn er vijf centra geopend in de regio Tilburg en Breda, in 2023 volgen er nog meer.
Verkennend gesprek
We starten in een Mentaal Gezondheidscentrum altijd met een verkennend gesprek. Hierin onderzoeken we samen met de hulpvrager en zijn of haar naasten wat de vraag is en welke partij (binnen of buiten de ggz) nodig is om de hulpvraag te beantwoorden.
Vormen van hulpverlening die cliënten na het verkennend gesprek krijgen
Zo’n 25% van de mensen die een verkennend gesprek heeft gevoerd, vindt het antwoord op de hulpvraag buiten de ggz. Ongeveer 33% van de mensen is geholpen met kortdurende behandeling binnen de BGGz en 20% krijgt SGGz behandeling in het Mentaal Gezondheidscentrum. Circa 15% wordt direct doorverwezen naar de Expertisecentra van GGz Breburg.